You have Javascript Disabled! For full functionality of this site it is necessary to enable JavaScript, please enable your Javascript!

▷ Monotributo - Régimen Simplificado para Pequeños Contribuyentes⭐⭐⭐⭐⭐

Régimen Simplificado

Jurisprudencia - Monotributo. 

San José AFJP S.A. c/ AFIP ley 25.085 dto. 863/98 s/ Proceso de Conocimiento.

Procuración General de la Nación

Suprema Corte:

- I -

A fs. 383/386, la Sala V de la Cámara Nacional de Apelaciones en lo Contencioso Administrativo Federal, al confirmar lo resuelto a fs. 312/314 en la instancia anterior, declaró que la tasa establecida por la ley 25.085 -sobre los fondos colectados por el sistema de "monotributo" (ley 24.977)- sólo es aplicable a la recaudación percibida a partir de su vigencia.

Para así decidir, ratificó que dicha detracción posee el carácter de "tasa", al ser exigida en forma obligatoria por el Estado, a raíz de la actividad recaudatoria desarrollada por la Administración Federal de Ingresos Públicos (AFIP, en adelante), que afecta al obligado a su pago.

En el mismo orden, rechazó el planteo de confiscatoriedad, por no demostrarse la absorción de una parte sustancial del capital o de la renta, como consecuencia del pago del tributo.

También desestimó el pedido de inconstitucionalidad, que la actora fundó en la supuesta doble imposición generada por la implementación de similares tasas a través del decreto 863/98 y -posteriormente- de la ley 25.345, al considerar que la doble imposición solo será inconstitucional cuando -por su conducto- se viole alguna garantía de la Ley Fundamental o se extralimite la competencia territorial del poder que sancionó el gravamen, hipótesis no verificadas en el caso.

- II -

Disconforme, la actora interpuso el recurso extraordinario de fs. 389/406, que fue concedido a fs. 414.

En primer lugar, negó el carácter de "tasa" atribuido al instituto sub examine, al entender que se trata de una "afectación" de los fondos recaudados por el régimen de "monotributo". Esto -en su criterio- no resulta válido, pues el Estado sólo puede decidir sobre la "afectación" de fondos propios, más no sobre aquellos que no le pertenecen, como es el caso de los aportes de los trabajadores, con destino a sus cuentas de capitalización individual.

Alegó violación de los derechos adquiridos al amparo del régimen de la ley 24.241, bajo el cual las administradoras de fondos de jubilaciones y pensiones (AFJP) decidieron incorporarse al sistema. Especificó que dicha ley las había eximido de costo alguno por los gastos que irrogue la recaudación, fiscalización y distribución de fondos, los cuales pesaban exclusivamente sobre el Estado Nacional, razón por la cual la "afectación" creada por la ley 25.085 modifica unilateralmente, y de manera arbitraria, las reglas del juego establecidas.

Respecto de la confiscatoriedad, manifestó que no se configura sobre el quantum a ingresar a favor del Fisco, sino sobre el objeto de la pretendida tasa, y su repercusión. Ello es así pues, por ínfimo que sea el porcentaje, recaerá sobre los fondos de los afiliados/contribuyentes -administrados por las AFJP-, lo cual será siempre de carácter sustancial y violatorio del derecho de propiedad.

Reiteró, por último, que existe un supuesto de doble imposición inconstitucional, al superponerse la tasa bajo examen con la creada por el art. 14 de la ley 25.345, máxime cuando ambas retribuyen el mismo servicio.

- III -

A mi modo de ver, el remedio intentado es formalmente admisible, en tanto se ha puesto en tela de juicio la inteligencia de normas de carácter federal (ley 25.085 y art.14 de la ley 25.345) y la sentencia definitiva del superior tribunal de la causa ha sido contraria al derecho que el recurrente ha sustentado en ellas (art. 14, inc. 31, de la ley 48).

- IV -

Pienso que un orden jurídicamente lógico impone examinar la legitimación de la actora en forma previa al tratamiento de sus agravios, puesto que, de no configurarse tal requisito, se estaría ante la inexistencia de un "caso", "causa" o "controversia", en los términos del art. 116 de la Carta Magna, que tornaría imposible la intervención de la Justicia.

En este orden de ideas, cabe indicar que, como lo recordó este Ministerio Público en los dictámenes recogidos en Fallos: 303:893 y 322:528, desde antiguo V.E. ha declarado que no compete a los jueces hacer declaraciones generales o abstractas, porque es de la esencia del Poder Judicial decidir colisiones efectivas de derechos (Fallos: 2:253; 24:248; 94:444; 94:51; 130:157; 243:177; 256:103; 263:397, y muchos otros).

Así, ya desde sus inicios (confr. Fallos: 1:27 y 292), el Tribunal negó que estuviese en la órbita del Poder Judicial de la Nación la facultad de expedirse en forma general sobre la constitucionalidad de las normas emitidas por los poderes Legislativo y Ejecutivo (Fallos: 12:372; 95:51 y 115:163) pues, como lo afirmó en Fallos: 242:353, el fin y las consecuencias del control encomendado a la Justicia sobre las actividades ejecutiva y legislativa suponen que este requisito de la existencia de "caso" o "controversia judicial" sea observado rigurosamente para la preservación del principio de la división de poderes, según lo expone el juez Frankfurter con fundamento en la jurisprudencia norteamericana (341 U.S.149).

Es por tales motivos que el art. 21 de la ley 27 preceptúa que la Justicia nacional nunca procede de oficio y sólo ejerce jurisdicción en los casos contenciosos en que es requerida a instancia de parte. Así lo ha entendido V.E. en su invariable doctrina, según la cual "si para determinar la jurisdicción de la Corte y de los demás tribunales de la Nación no existiese la limitación derivada de la necesidad de un juicio, de una contienda entre partes, entendida ésta como 'un pleito o demanda en derecho instituida con arreglo a un curso regular de procedimiento', según el concepto de Marshall, la Suprema Corte dispondría de una autoridad sin contralor sobre el gobierno de la República, y podría llegar el caso en que los demás poderes del Estado le quedaran supeditados con mengua de la letra y del espíritu de la Carta Fundamental" (Fallos: 156:318; 227:688; 245:552; 322:528, entre muchos otros) (énfasis, añadido).

En esta inteligencia de la cuestión, la existencia de un "caso" o "causa" presupone la de "parte", es decir, de quien reclama o se defiende y, por ende, la de quien se beneficia o perjudica con la resolución adoptada al cabo del proceso.

En este orden de ideas, ha expresado V.E. en Fallos

322:528, cons. 91, que, como lo ha destacado acertadamente la jurisprudencia norteamericana, "al decidir sobre la legitimación resulta necesario determinar si hay un nexo lógico entre el status afirmado [por el litigante] y el reclamo que se procura satisfacer", el cual "resulta esencial para garantizar que [aquél] sea una parte propia y apropiada que puede invocar el poder judicial federal" ('Flast. v. Cohen', 392 U.S. 83), y, en definitiva, como fue señalado por el juez de la Corte Suprema de los Estados Unidos, Antonin Scalia, a fin de preservar al Poder Judicial de la sobrejudicialización de los procesos de gobierno ("The doctrine of standing as an essential element of the separation of powers", 17 Suffolk Univ. Law Review, 1983, pág. 881). En síntesis, la "parte" debe demostrar la existencia de un "interés especial" en el proceso o, como lo ha dicho nuestra jurisprudencia, que los agravios alegados la afecten de forma "suficientemente directa" o "substancial", esto es, que posean "concreción e inmediatez" bastante para poder procurar dicho proceso.

A lo dicho, cabe agregar que, como también lo ha sostenido V.E. (arg. Fallos: 311:1435, cons. 51 -a contrario sensu- y C.1329, L.XXXVI, in re "Casime, Carlos Alberto c/ Estado Nacional", sentencia del 20 de febrero de 2001" -que remite al dictamen de este Ministerio Público Fiscal-), se configura una causa judicial atinente al control de constitucionalidad de preceptos legales infraconstitucionales cuya decisión es propia del Poder Judicial, siempre y cuando se produzca un perjuicio concreto al derecho que asiste a quien legítimamente lo invoca.

En este orden de ideas, cabe advertir que esta carencia de legitimación en quien demanda (o en la accionada) puede aparecer en forma manifiesta al momento de realizar su presentación ante la Justicia -cuando quien lo hace luce des- provisto de todo interés concreto en el dictado de un pronunciamiento-; o bien puede no ser manifiesta, sino permanecer oculta o disimulada durante el trámite de la causa, o requerir algún tipo de investigación, para hacerse ostensible recién al momento de dictar la sentencia (arg. art. 347, inc. 31, del Código Procesal Civil y Comercial de la Nación). En este último caso, debe ser resuelta igualmente de manera previa, ya que su ausencia imposibilitaría el ejercicio de la jurisdicción sobre el fondo del asunto discutido, so riesgo de realizar un pronunciamiento en abstracto.

- V -

Sobre la base de tales criterios, en su aplicación al sub lite, considero que la actora carece de legitimación para esgrimir la pretensión que dedujo frente al Estado Nacional, pues no ha demostrado tener un interés concreto en el dictado de un pronunciamiento judicial que la beneficie -o perjudique-, que remueva -o no- el obstáculo al que atribuye la lesión de los derechos invocados (arg. Fallos: 306:1125; 317:335, entre otros).

En efecto, a partir de la sanción de la ley 25.085 se estableció, en forma coactiva, una contraprestación a favor de la AFIP, por el servicio de recaudación y verificación del "impuesto integrado", establecido por el "Régimen Simplificado para Pequeños Contribuyentes" o "monotributo" (ley 24.977).

Del análisis del art. 11 de la ley 25.085 se desprende que la AFIP procederá a detraer un 2,5% del total recaudado a través del sistema de "monotributo" y lo imputará como contraprestación por el servicio de recaudación y verificación que realiza. El remanente será girado a las cuentas recaudadoras nacionales, y a las distintas administradoras de fondos de jubilaciones y pensiones (AFJP), en los porcentajes que correspondan.

Por su parte, la ley 24.241 -al instituir el sistema integrado de jubilaciones y pensiones- creó el "fondo de jubilaciones y pensiones" como un patrimonio independiente y distinto de la AFJP, que pertenece a los afiliados (cfr. art.82). El citado artículo establece, en forma expresa, que la administradora no tiene derecho de propiedad alguno sobre él.

Sobre la conjunción de ambas normas es que sostengo la carencia de legitimación de la actora, pues resulta claro que el tributo grava con un 2,5% los importes abonados por los pequeños contribuyentes adheridos al régimen simplificado establecido por la ley 24.977. Ellos resultan los sujetos pasivos de la tasa, pues soportan -en definitiva- la ablación patrimonial en el aporte mensual que destinan a su cuenta de capitalización.

Por ello, no advierto que la actora experimente daño alguno a raíz de la sanción de la norma atacada, toda vez que el cobro del gravamen recae sobre un patrimonio independiente y distinto al suyo (art. 82 de la ley 24.241). Tampoco ha alegado -y mucho menos probado- que la nueva gabela, al disminuir el monto de la base sobre la cual percibe su comisión, torne imposible o excesivamente gravoso el desenvolvimiento de su actividad, conforme a los parámetros establecidos por V.E. en Fallos: 150:419; 179:98; 201:202;

205:131; 203:275 y 210:1129, entre otros.

Sobre la base de este razonamiento, considero improcedente examinar los agravios vinculados con la naturaleza jurídica del gravamen, la violación de derechos adquiridos y la confiscatoriedad planteados, pues -en mi criterio- no existe afectación suficientemente directa o sustancial sobre la recurrente como para habilitar su tratamiento.

- VI -

Desde mi óptica, idéntica respuesta merece el agravio vinculado a la existencia de doble imposición, pues resulta requisito -para que ella se verifique- que la capacidad contributiva sobre la cual inciden los tributos impugnados sea la misma (Fallos: 183:319; 187:234; 195:250 y 270; 193:397; 210:172; 220:699; 236:22; 255:66; 262:366, entre otros).

Pienso que esta condición no se cumple en la especie, dado que la tasa bajo examen y la creada por el art. 14 de la ley 25.345, recaen sobre diferentes sujetos pasivos y, por ende, sobre diversas capacidades contributivas.

Como se explicó en el acápite anterior, la primera grava a los importes abonados por los pequeños contribuyentes adheridos al régimen simplificado establecido por la ley

24.977.

La segunda, por el contrario, faculta al Poder Ejecutivo a fijar una tasa de hasta el 0,7% sobre el total de la recaudación correspondiente a los aportes personales destina- dos al régimen de capitalización de la ley 24.241 y de las contribuciones patronales de la ley 24.557, y debe ser abonada por las AFJP y las aseguradoras de riesgos de trabajo (ART), previo a la transferencia de los recursos que correspondan. En este segundo supuesto, es claro que quienes soportan la carga del tributo son las mismas AFJP y ART.

Esto sella la suerte adversa de la pretensión de la actora pues, en mi criterio, no se verifica la identidad de capacidad contributiva que torne procedente la superposición alegada.

- VII -

En virtud de lo expuesto, opino que debe confirmarse la sentencia de fs. 383/386, en cuanto fue materia de recurso extraordinario.

Buenos Aires, 17 de septiembre de 2003

Es Copia
Nicolás Eduardo Becerra



Jurisprudence - Monotribute. San José AFJP S.A. c AFIP law 25,085 dto. 863/98 s Process of Knowledge.

Jurisprudence - Monotribute.
 

San José AFJP S.A. c AFIP law 25,085 dto. 863/98 s Process of Knowledge.

General power of attorney of the Nation

Supreme Court:

- I -

To fs. 383/386, Room V of the National Camera of Appeals in the Contentious Federal Office staff, when confirming the resolute thing to fs. 312/314 in the previous instance, declared that the rate established by law 25,085 - on the bottoms collected by the system of “monotribute” (law 24,977) - is only applicable to the collection perceived from its use.

Thus to decide, it ratified that this derogation owns the character of “rate”, to the being demanded in obligatory form by the State, as a result of the tax collecting activity developed by the Federal Administration of Income Public (AFIP, in future), that affects to the forced one to its payment.

In the same order, it rejected I raise of confiscatoriedad, not to demonstrate the absorption of a substantial part of the capital or the rent, as a result of the payment of the tribute.

Also it misestimated the unconstitutionality order, that the prosecution founded on the supposed double imposition generated by the implementation of similar rates through decree 863/98 and - later of law 25,345, when considering that the double imposition will only be unconstitutional when - by its conduit some guarantee of the Fundamental Law is violated or the territorial competition of the power is gone too far that sanctioned the burden, hypotheses nonverified in the case.

- II -

Dissatisfied, the prosecution interposed the extraordinary resource of fs. 389/406, that was granted fs. 414.

First of all, it denied the character of “rate” attributed to the institute sub examines, when understanding that one is a “affectation” of the bottoms collected by the regime of “monotribute”. This - in his criterion it is not valid, because the State only can decide on the “affectation” of own bottoms, more not on those than they do not belong to him, as it is the case of the contributions of the workers, to its accounts of individual capitalization.

It alleged violation of the rights acquired under protection of the regime of the law 24,241, under which the administrators of bottoms of retirements and pensions (AFJP) decided to get up themselves to the system. It specified that this law had exempted them of cost some by the expenses that irrogue the collection, control and distribution of bottoms, which weighed exclusively on the National State, reason by which the “affectation” created by law 25,085 modifies unilaterally, and of arbitrary way, the established rules of the game.

With respect to the confiscatoriedad, it showed that it is not formed on the quantum to enter in favor of the State treasury, but on the object of the tried rate, and its repercussion. It is therefore, by very small that is the percentage, will fall on the bottoms of the affiliates/contributors - administered by the AFJP-, which will be always of substantial and violatory character of the property right.

It reiterated, finally, that exists an assumption of double unconstitutional imposition, when superposing itself the rate under examination with the created one by Art. 14 of law 25,345, especially when both repay the same service.

- III -

way to see, the tried remedy is formally permissible, in as much the intelligence of norms of federal character (law 25,085 and art.14 of law 25,345) and the definitive sentence of the superior has been put in judgment fabric court of the cause has been opposite to the right that the appellant has sustained in them (Art. 14, Inc. 31, of law 48).

- IV -

Fodder that a legally logical order imposes to examine the legitimation of the prosecution in previous form to the treatment of its offenses, since, of not forming itself so requisite, one would be before the nonexistence of a “case”, “cause” or “controversy”, in the terms of Art. 116 of the Magna Carta, that would return impossible the intervention of Justice.

In this order of ideas, it is possible to indicate that, as this Public Ministry in the opinions picked up in Failures remembered it: 303:893 and 322:528, from old V.E have declared that is not incumbent on to the judges to make general or abstract declarations, because it is of the essence of the Judicial power to decide effective collisions of rights (Failures: 2:253; 24:248; 94:444; 94:51; 130:157; 243:177; 256:103; 263:397, and many others).

Thus, already from its beginnings (confr. Failures: 1:27 and 292), the Court denied that it was in the orbit of the Judicial power of the Nation the faculty to send in general form on the consitutionality of the norms emitted by the powers Legislative and Executive (Failures: 12:372; 95:51 and 115:163) then, as it affirmed it in Failures: 242:353, the aim and the consequences of the control entrusted to Justice on the activities executive and legislative suppose that this requirement of the existence of “case” or “judicial controversy” is observed rigorously for the preservation of the principle of the division of powers, according to exposes it judge Frankfurter with foundation in the North American jurisprudence (341 U.S.149).

It is by such reasons that Art. 21 of law 27 preceptúa that national Justice never comes from office and only exerts jurisdiction in the contentious cases in that it is required at the request of part. To thus it has understood V.E it in his invariable doctrine, according to which “if to determine the jurisdiction of the Court and the other courts of the Nation it would not exist the limitation derived from the necessity of a judgment, a fight between parts, understood this one like 'a lawsuit or demands in right instituted in accordance with a course of events of procedure', according to the concept of Marshall, the Supreme Court would have an authority without comptroller on the government of the Republic, and could arrive the case in that the other powers of the State it had left submitted with diminution of the letter and the spirit of the Constitution” (Failures: 156:318; 227:688; 245:552; 322:528, between many others) (emphasis, addition).

In this intelligence of the question, the existence of a “case” or “cause” estimates the one of “part”, that is to say, of who protests or she is defended and, therefore, the one from that benefits or harms with the resolution adopted after the process.

In this order of ideas, it has expressed V.E in Failures

322:528, cons. 91, that, since the North American jurisprudence is outstanding rightly, “when deciding on the legitimation is necessary to determine if [by the litigant is a logical nexus between the affirmed status] and the reclamation that is tried to satisfy”, which “turns out essential to guarantee that [that one] is an own and appropriate part that can invoke the federal judicial power” ('Flast. v. Cohen', 392 U.S. 83), and, really, as it were indicated by the judge of the Supreme Court of the United States, Antonin Scalia, in order to preserve to the Judicial power of the sobrejudicialización of the processes of government (“The indoctrinates of standing essential ace an element of the separation of powers”, 17 Suffolk Univ. Law Review, 1983, p 881). In synthesis, the “part” must demonstrate the existence of a “special interest” in the process or, like has said our jurisprudence to it, that the alleged offenses affect it of sufficiently direct” or “substantial” form “, that is to say, that own “concretion and immediacy” to be able enough to try this process.

To what has been said, it is possible to add that, as also it has maintained V.E to it. (arg. Failures: 311:1435, cons. 51 - to opposite sensu- and C.1329, L.XXXVI, in re “Casime, Carlos Alberto c National State”, it sentences of the 20 of February of 2001” - that sends to the opinion of this Fiscal Public Ministry), forms a relevant judicial cause to the control of constitutionality of infraconstitutional legal rules whose decision is own of the Judicial power, as long as a concrete damage to the right takes place that attends who legitimately invokes it.

In this order of ideas, it is possible to notice that this deficiency of legitimation in that it demands (or in the driven one) can appear in manifest form at the time of realising its presentation before the Justice - when that does provided DES of all concrete interest in the dictation of an uprising shines; or it can not be manifest, but remain hidden or disguised during the proceeding of the cause, or require some type of investigation, to become obvious just at the time of dictating to the sentence (arg. Art. 347, Inc. 31, of the Civil and Commercial Procedural Code of the Nation). In this last case, it must be also solved of previous way, since its absence would disable the exercise of the jurisdiction on the bottom of the discussed subject, under risk of realising an uprising in abstract.

- V -

On the base of such criteria, in his application to sub lite, I consider that the prosecution lacks legitimation to use the pretension that it deduced in front of the National State, because it has not demonstrated to have a concrete interest in the dictation of a judicial uprising that benefits it - or it harms, that removes - or not the obstacle to which it attributes to the injury of the claimed rights (arg. Failures: 306:1125; 317:335, among others).

Indeed, from the sanction of law 25,085 one settled down, in coercive form, a return in favor of the AFIP, by the service of collection and verification of the “tax integrated”, established by the “Regime Simplified for Small Contributors” or “monotribute” (law 24,977).

The analysis of Art. 11 of law 25,085 it is come off that the AFIP will come to remove a 2.5% of the total collected through system of “monotribute” and will impute it like return by the service of collection and verification that realises. The surplus will be turned to the national tax collecting accounts, and the different administrators from bottoms of retirements and pensions (AFJP), in the percentage that correspond.

On the other hand, law 24,241 - al to institute the integrated system of retirements and pensions created the “bottom of retirements and pensions” like a patrimony independent and different from the AFJP, that belongs to the affiliates (cfr. art.82). The mentioned article establishes, in express form, that the administrator does not have right of property some exceeds he.

On the conjunction of both norms it is that I maintain the deficiency of legitimation of the prosecution, because of being clear that the tribute burdens with a 2.5% the amounts paid by the small contributors adhered to the simplified regime established by law 24.977. They are the subjects liabilities from the rate, because they support - in definitive the patrimonial ablation in the monthly contribution that destine to their account of capitalization.

For this reason, I do not notice that the prosecution undergoes damage some as a result of the sanction of the attacked norm, every time the collection of the burden falls on a patrimony independent and different from his (Art. 82 of law 24,241). It has not alleged either - and much less tried that new gabela, when falling the amount of the base on which perceives its commission, excessively returns impossible or onerous the unfolding of its activity, according to the parameters established by V.E in Failures: 150:419; 179:98; 201:202;

205:131; 203:275 and 210:1129, among others.

On the base of this reasoning, I consider inadmissible to examine the tie offenses with the legal nature of the burden, the violation of raised acquired rights and the confiscatoriedad, because - in my criterion sufficiently direct or substantial affectation does not exist on the appellant like qualifying its treatment.

- I SAW -

From my optics, identical answer deserves the tie offense to the existence of double imposition, because it is requisite - for which she verifies that the taxpaying capacity which Failures affect the opposed tributes is the same (: 183:319; 187:234; 195:250 and 270; 193:397; 210:172; 220:699; 236:22; 255:66; 262:366, among others).

Fodder that this condition is not fulfilled in the species, since the rate under examination and the created one by Art. 14 of law 25,345, fall on different subjects liabilities and, therefore, on diverse taxpaying capacities.

As it were explained in the previous paragraph, the first gravel to the amounts paid by the small contributors adhered to the simplified regime established by the law

24.977.

Second, on the contrary, it authorizes to the Executive Power to determine a rate of until 0.7% on the total of the collection corresponding to the personal contributions it destines two to the regime of capitalization of law 24,241 and the supervisory contributions of law 24,557, and must be paid by the AFJP and the insurers of risks of work (ART), previous to the transference of the resources that correspond. In this supposed second, it is clear that who bear the burden of the tribute they are the same AFJP and ART.

This then seals the adverse luck of the pretension of the prosecution, in my criterion, does not verify the identity of taxpaying capacity that returns originating the alleged superposition.

- VII -

By virtue of the exposed thing, I think that the sentence of fs must be confirmed. 383/386, as soon as were matter of extraordinary resource.

Buenos Aires, 17 of September of 2003

It is Copy
Nicolás Eduardo Becerra